RSS Feed

România după douăzeci de ani (I)

vezi toate articolele de
02 feb la 13:30 13 comentarii 592 vizualizari.

Sărbătorirea a douăzeci de ani de la căderea Zidului Berlinului a coincis cu o altă cădere, aceea a economiei mondiale

În acest cadru de debusolare și instabilitate economică la nivel mondial, situațiile particulare ale unor țări tind să fie analizate prioritar prin efectele crizei și, evident, eșecurile și dificultățile să fie exclusiv explicate prin influențe negative externe.

Ceea ce a devenit România după douăzeci de ani nu are însă  o legătură directă cu esența aceastei crize și nici cu efectele acesteia, resimțite  prin canalele economiei mondializate din care facem parte. Nu trebuie să credem că România , după douăzeci de ani, este o țară care  poate fi caracterizată de deficitul bugetar, de gradul de îndatorare, de numărul șomerilor sau de numărul falimenmtelor la 31 decembrie 2009. După douăzeci de ani, România se caracterizează nu numai prin elemente conjuncturale ale recesiunii ci și prin elemente  structurale și tipologice de fond, ce o poziționează pe o treaptă distinctă a piramidei dezvoltării și modernității. După părerea mea, principalele elemente care pot caracteriza România după douăzeci de ani de trecere de la socialism la capitalism, sunt următoarele:

  • Societatea și economia românească nu au identificat și asimilat corect și eficient principiile și valorile economiei de piață. Explicația poate consta în faptul că specificitatea comportamentală și culturală a accentuat tendința preluării rapide și asimilării fără discernământ doar a simbolurilor modelului capitalist de dezvoltare. S-a creat doar forma dar conținutul , atunci când nu a fost complet ignorat, a fost deturnat spre interese politice generale sau economice de grup. Astfel, economia de piață românească nu a asimilat cultura relației contractuale ci pe cea a relației clientelare,sursa principală a acumulării de capital nu o reprezintă profitul afacerii ci banul public preluat prin relații clientelare cu bugetul statului. Deși se declară, de formă,  adversar al economiei subterane, statul român practică o poziție de tolerare a acesteia favorizând, și pe această cale, acumulări imense de capital la nivelul clientelei politice. Într-o perioadă istorică extrem de scurtă, clientela politică a acumulat averi personale pe care o economie de piață adevărată nu le-ar fi putut realiza decât în decenii. Ca o consecință, economia de piață românească a condus la o stratificare rapidă a societății în contradicție cu tendințele europene actuale de reducere a diferanțelor prin politici de solidaritate și coeziune soxială.
  • Structura economiei a devenit de tip neo-colonial în sensul manifestării pe planul relațiilor economice externe prin unidirecționare ( peste 70% spre UE), prin exces de export de forță de  muncă ieftină, materii prime slab prelucrate și produse industriale manufacturate pe bază de licențe și prin exces de import de alimente și  bunuri de consum. Industria a devenit de tip subcontractor față de firme străine și manufacturiero-asamblatoare, pierzând orice atribut de cercetare-inovare. Este evidentă dependența cvasi totală față de importul de alimente ( cca. 78% din consumul vital ) ca urmare a incapacității valorificării factorilor intereni de avantaj comparativ din agricultură  .
  • Economia se află sub ” ocupaţie „ străină , ponderea capitalului străin în total capital investit fiind de peste 80%, iar la nivelul sectorului bancar depăşind şi acest nivel. Capitalul autohton este slab şi în majoritatea cazurilor este fie dependent, fie în parteneriat cu capitalul străin. Delocalizările din vestul Europei au transformat România într-o zonă de valorificare a capitalurilor occidentale prin menținerea costului muncii la niveluri inferioare față de alte țări membre UE.
  • Aderarea României la UE nu a reprezentat un factor de creștere economică și dezvoltare a industriei și agriculturii națioanel ci, din contră, un factor de decădere a acestora prin presiuni concurenționale. Nici după trei ani de la aderare România nu a reușit să-și valorifice pe piața comunitară factorii de avantaj comparativ, rămânând în stadiu de contributor net.

Situaţia în care se află economia românească după douăzeci de ani de la schimbarea regimului politic îşi poate avea rădăcinile într-un aşa zis scenariu mondial prin care occidentul a dorit să preia resursele şi pieţele fostelor ţări comuniste în scopul eficientizării utilizării propriului lor capital. Nu exclud  o astfel de explicaţie, mai ales dacă se analizează efectele delocalizărilor către est şi chiar comportamentul acestui capital pe parcursul actualei crize, dar nici nu putem exclude greșelile conceptuale și confuziile proprii, adică politica economică românească specifică perioadei de tranziţie

Începutul decăderii economiei româneşti a fost marcat încă din primele zile ale anului 1990 , atunci când printr-o greșeală conceptuală nu s-a înțeles diferența esențială între tipul de proprietate socialist şi obiectul acestei proprietăți,  ceea ce a însemant în practică distrugerea potenţialului material al industriei şi agriculturii. Această abordare greşită a modului de trecere de la proprietatea statului la cea privată a determinat apariţia concepţiei – declarată oficial de către primul ministru de atunci – conform căreia industria românească ar fi fost un morman de fiare vechi, incapabilă de a mai contribui la progresul şi modernizarea economiei. Şi în agricultură, dispariţia tipului de proprietate cooperatist a însemnat şi dispariţia obiectului acesteia, potenţialul de capital productiv al fostelor unităţi agricole cooperatiste fiind distrus, literalmente, prin demolare sau furt.

Capitalul productiv existent înainte de 1990 în economia românească nu se mai situa la nivelul de competitivitate al pieţei mondiale de la acea dată dar reprezenta un real potenţial de creştere şi dezvoltare în condiţiile în care ar fi beneficiat de un alt tip de management şi gestionare. Experienţa unor ţări ca Polonia, Cehia şi Slovacia au arătat că schimbarea managementului prin introducerea principiilor economiei de piaţă a determinat, într-o perioadă cuprinsă între 3 şi 5 ani, nu numai o revigorare competiţională a capitalului productiv din epoca socialistă dar şi transformarea lui într-un mijloc  de creare a locurilor de muncă şi de ridicare a veniturilor.

A fost prima greșeală dintr-un șir mai lung, pe care voi încerca să-l analizez în intervenții ulterioare.


Intra acum in joc si castiga Propriul Tau Porsche ! Gratis ! Nou nout!(P)

Vrei apartament cu gradina? Muta-te acum in Greenfield si ai gradina ta ECO.(P)

13 comments
  • 1

    O analiza perfecta. Niciodata nu m-am gindit la modelul “colonial”, care este, in fond, foarte normal. Cu tarile mici, e pina la urma firesc sa se intimple ce se intimpla si cu firmele mici: sunt inghitite de firme mai mari, iar angajatii lor sunt primii pe lista de concediere si ultimii pe lista de promovare.

    Mai avem vreun viitor in Romania? milioane de romani au si raspuns la asta, si au abandonat deja “proiectul Romania”. Ei constituie acum clasa cea mai de jos din Uniunea Europeana (servitori, ingrijitori de batrini, angajati cu ziua la negru. “Capsunarii” sunt deja o treapta superioara, si nu sunt atit de multi ca ceilalti – muncitorii ilegali).

    Daca mai avem vreun viitor in Romania depinde strict, in acest moment, de capacitatea/incapacitatea celor de la putere. Ca sa nu ocolim: de Traian Basescu.

    little cicero
    2010-02-02 16:28:21
    RaspundeRaspunde
  • 2

    Stimate “little Cicero”,
    Daca avem sau nu viitor in Rominia nu depinde doar de T.Basescu.Asa cum se stie,partidul sau nu a influentat cu nimic evolutia economica prezentata.Si acum,T.Basescu nu are decit “mini proiecte” nationale,care nu vor schimba prea curind situatia.Viitorul nostru depinde de PROIECTE,DE PROGRAME DE DEZVOLTARE ECONOMICA.Fara ele,partidele si liderii care vin la putere,sint aidoma celor dinaintea lor,iar Basescu a ratat economic din lipsa lor,o legislatura prezidentiala.Un astfel de program exista deja,dar nu la Guvern sau PDL,inca.

  • 3

    A se compara : ce a ,,vindut” aproape gratis Romania din economia ei cu ce au vindut celelalte tari din fostul land comunist !
    Si nu numai : a se vedea asa zisele retrocedari !
    Nu Occidentul este de vina ca tu ai ,, pus botul ”(scuze) si ai luat spaga !
    Dar … toate aceste articole ca si analizele economice de la TV nu sunt decit praf in ochii prostilor.
    Aceasta tara nu mai este a noastra ! dar de fapt cind a fost ?

  • 4

    Da,un articol extrem de bun.La inceputuri credeam ca tinta care se urmarea atunci era sa se pastreze cat mai mult capital autohton in intreprinderi chiar cu atribuiri de proprietate si licitatii unidirectional.Din pacate,constatam ca s-a urmarit un joc “cine fura castiga”,acum ne trezim cu o economie nefunctionala,o economie influentata de gasti sau clanuri.Existenta clanurilor ne demonstreaza ca este atacat principiul concurentei,de aici si faptul ca in Romania nu exista o economie de piata.De altfel,faptul ca avem 80% importuri in conditiile unui cost al muncii redus,iarasi ne arata ca ceva se intampla,iar ocuparea economiei in proportie de 80% de capital strain ne face sa ne rugam ca nu cumva sa nu mai apara o prelungire sau o chiar noua criza internationala

    bogdanPN
    2010-02-03 16:56:52
    RaspundeRaspunde
  • 5

    Am auzit ca in Turcia sunt legi care limiteaza accesul strainilor la cumpararea companiilor . Sa facem si noi ca ei !

    Stoian-Buc
    2010-02-03 18:26:44
    RaspundeRaspunde
  • 6

    @Caliman Eugen:

    A! de acord, sigur ca sunt importante si proiectele! dar schimbarea reala a fost determinata intotdeauna de Putere. Fara putere de decizie, toate proiectele ramin un teanc de hirtii. Ca intr-o firma: un manager bun ia decizii, un manager slab te baga in faliment.

    Iar puterea de decizie, ne place sau nu (si inteleg ca dvs. nu va place), este detinuta practic in totalitate in Romania in aceasta perioada de criza, de Traian Basescu. Au mai fost perioade in care puterea s-a concentrat in mina unui singur om (vezi Iliescu, sau Adrian Nastase). Dar ei n-au folosit-o pentru modernizarea Romaniei.

    Cum o s-o foloseasca Traian Basescu? habar n-am. Dar evident, asta a dorit, asta a obtinut, deci responsabilitatea pentru ce se va intimpla ii revine in intregime. Oricum perioada 2010-2015 e cam ultima sansa a Romaniei, rascrucea, ca sa zic asa. Putem sa devenim o tara de servitori pentru UE, sau o tara mica dar cu o economie vie. Asa ca daca Basescu va lua decizii gresite, aceste greseli nu vor mai putea fi reparate niciodata.

    little cicero
    2010-02-04 14:04:26
    RaspundeRaspunde
  • 7

    Din punctul meu de vedere,Romania se afla in acest moment,dupa 20 ani,intr-un mare pericol:delocarea unitatilor de productie cu capital strain.Ca urmare a liberalismului salbatec practicat de occident si a globalizarii,Romania risca chiar sa ramana cu foarte putina productie interna,firmele straine isi vor reduce activitatile si isi vor retrage capitalul.Romania trebuie sau trebuia sa previna o viitoare cadere de productie interna prin programe de stimulare a consumului intern,de stimulare de productie autohtona.De vina in acesti 20 ani poate fi si comportamentul consumatorului roman care a avut o reactie negativa fata de produsul autohton ca o pedeapsa fata de comunismul autoritar,iar autoritatile nu au facut nimic pentru a indrepta acest lucru

    bogdanPN
    2010-02-04 21:45:14
    RaspundeRaspunde
  • 8

    ROMANIA A AVUT CEA MAI PERFORMANTA CONDUCERE DIN ULTIMI LE 2 MILENII SI POATE FI DATA CA EXEMPLU PE TOT GLOBUL ULTIMI 20 DE ANI DE GUVERNARE A REUSIT SA DISTRUGA ECONOMIA UNEI TARI FARA SA SUFERE UN RAZBOI .AM AJUNS MAI RAU CA DUPA RAZBOI .AU FARAMITAT SA NU ZIC CA AU TRANSAT CA UN MACELAR CE ESTE LA PRIMA LECTIE DE TAIEREA PORCULUI .ASTA A FOST USOR .ACUM SA VEDEM NOI CINE ,CARE GUVER MAI REUSESTE SA RIDICE ROMANIA LA NIVELUL ANILOR 89-90…NU PREA CRED CA INAFARA DE UN REGIM MILITAR CARE SA CONFISTE TOT SI SA-I CONDAMNE PE CEI VINOVATI DE TRADARE SI SUBMINAREA ECONOMIEI .POATE …DAR SI ASTA DACA STA PREA MULT E RAU .DAR PACAT CA NU MAI AVEM DIZIDENTI SAU GENERALI DE ONOARE …..DOANE DE CE URASC ATIT TARA ASTA .UNDE SUNT ACEI BARBATI CARE MUTAU MUNTI …PROBABIL LA SPNIOLI LA CULES DE CAPSUNI SAU FAC AUTOSTRAZI MAI IEFTINE IN ITALIA SAU GERMANIA

  • 9

    @ little cicero,
    Puterea de decizie a avut-o Basescu si in legislatura trecuta.Ca si atunci,nici acum nu are proiecte.Ce sa faci cu puterea fara proiecte care sa schimbe fundamental si in bine “societatea economica romineasca” ?
    Ce descentralizare sa faci,daca localii nu stiu produce resursele necesare bugetului lor ?
    De ce sa desfiintezi Senatul,cind poate fi invatat sa produca dezvoltare economica si sa devina forul de “decizie tehnica” a tarii ? Ca sa sperii Parlamentul cu puterea ta ?
    Ce agricultura dezvoltata poti face fara 5 milioane de romini,care lipsiti de locuri de munca in tara,consuma produse agricole in Europa ?
    Cum sa ai bani pentru investitii in agricultura daca nu are cine cumpara produsele deoarece locurile de munca au disparut, industria dezintegrindu-se ?Ce s-ar face cu inca un dublu de produse agricole,daca nu are lumea bani sa le cumpere producatorilor nici laptele ??
    Cum sa modifici Constitutia fara un proiect de reindustrializare,care trebuie sa modifice astfel Constitutia incit sa sustina prin toate capitolele sale dezvoltarea economica industriala ?
    Cum sa reduci modificarea Constitutiei la suprematia presedintelui asupra tuturor,cita vreme nu are proiecte ECONOMICE,PARTIDUL,mai precis intreaga miscare liberala pe care o “patroneaza” politic presedintele si ideologic V.Stoica ?
    Puterea fara proiecte,adica fara UN PROGRAM DE DEZVOLTARE ECONOMICA INDUSTRIALA,ce poate aduce,afara de realizarea a 22(sau 24 ?) de “miniproiecte prezidentiale”,care nu au nici o legatura cu dezvoltarea economica.Ori intr-un articol genial(al carui nume imi scapa) d-l Mircea Cosea constata ca intreaga Europa dezvoltata,a inteles ca esenta bogatiei si stabilitatii sale impotriva oricaror crize,este INDUSTRIA,punind accentul pe nevoia de a gindi de 10 ori o delocalizare a unei intreprinderi industriale din Vest si apoi sa o permita sa se faca in Est!
    Pina si Europa a ajuns la mintea de pe urma a rominului,ca rezultat al integrarii noastre.
    Expozeul situatiei economice si a cauzelor care au condus la dezintegrarea economica a tarii este atit de vasta si realista,incit temele de debatere sint infinite.
    Solutia este doar una singura:programe de REINDUSTRIALIZARE,care daca nu sint cerute de presedinte si guvern nu se produc.Ori daca exista,ele nu au cum sa ajunga la ei !Consilierii nu le inteleg,fie se tem de concurenta constructorilor de proiecte !
    Nu cred ca elita economica n-a trimis de 20 de ani programe de dezvoltare sus,la conducerea suprema.Dar ele au ajuns la cos,odata cu sperantele de mai bine ale rominilor !
    Ce “UNIFICARE SAU RECONSTRUCTIE A DREPTEI” poti face fara programe economice,care sa ne aduca in rindul lumii in care am intrat ? Cum sa ajunga rominul somer sau de la tara catateanul sau contribuabilul demn si responsabil,care pune la treaba si respect clasa politica ?
    Trei partide isi storc mintea sa se restructureze,fara sa aiba un program de restructurare,construit in jurul unui “PROGRAM NATIONAL DE DEZVOLTARE ECONOMICA ACCELERATA,DE AJUNGERE DIN URMA A TARILOR DEZVOLTATE.
    Cine sau ce sa asigure datele,informatiile,elementele tehnice,etc. care sa constituie baza constructiei programelor de restructurare.La ce sa se raporteze proiectele de restructurare cita vreme partidele nu au nici un program de reindustrializare concret,cu date tehnice,indici si termene,etc.Hai sa ne restructuram
    si gata !
    Unii o sa schimbe trandafirii cu tepii,pe care criza i-a infipt in inima rominilor.Altii o sa schimbe imnul,sau cel mult titlul.Multi nu pricep de ce ar fi necesar si altceva de schimbat !
    Titlul guvernarilor 1990-2012:GUVERNE FARA PROIECTE,PRESEDINTI FARA PROIECTE, SARACA ROMINIE,ma rog,tot FARA PROIECTE !

    Caliman Eugen
    2010-02-04 23:59:07
    RaspundeRaspunde
  • 10

    Ma gandeam ce se mai poate face azi cu fostele intreprinderi de stat,acum in paragina,le puteti vedea in orice calatorie prin tara.Raspuns:nimic.Am avut piete de desfaceri,le-am pierdut,am avut perioade de boom international,nu l-am vazut,am avut…am avut un mod original pur romanesc de a intelege economia de piata,de a intelege politicile economice,de a intelege manageriatul unei tari.Eu ma intreb daca n-am fost in stare sa pastram macar in parte din ce-am avut,ce rost mai au acele voci care si-ar dori macar o reconstructie in parte a Romaniei?In speranta de a intelege libertatea,am ajuns pe mana unor flamanzi ca toti romanii de dupa ‘90 si am ajuns …la cules de capsuni pe marile plantatii europene

    bogdanPN
    2010-02-05 00:46:16
    RaspundeRaspunde
  • 11

    @Caliman Eugen:

    Lungul dvs. comentariu se bazeaza pe ideea ca Basescu a avut puterea si in legislatura trecuta. Lucru, stim cu totii, fals. Nu e bine sa lasam sentimentele sa ne afecteze perceptia asupra realitatii: Tariceanu i-a dat afara din guvern pe oamenii lui Basescu, iar Parlamentul era dominat de grupul PSD-PNL. Anul trecut, cind a guvernat cu PSD, acesta s-a opus in permanenta propunerilor presedintelui. Iar in final, chiar a dat afara guvernul Boc, tot cu ajutorul PNL.

    Deci, mesajul lui Basescu (“eu vreau sa fac reforma statului, dar nu ma lasa astia”) a devenit foarte credibil, de vreme ce “astia” chiar il blocau public si se mai si mindreau cu asta. De asta, cred eu, l-au votat oamenii, si nu pentru ca ar fi facut ceva.

    Situatia de acum nu seamana deloc cu ceea ce a fost. Guvernul este dominat complet de PDL (ca UDMR nu poate fi acuzat de anti-reformism). Parlamentul este si el dominat de PDL, cu ajutorul independentilor (care sunt tot mai multi). Cine s-ar mai putea opune planurilor presedintelui? eventual judecatorii, dar si in cazul lor Basescu are destule “argumente de negociere” ca sa poata lansa reforma in justitie (daca doreste acest lucru).

    Deci, regret, dar nu sunt de acord cu dvs., ca nu s-a schimbat nimic in structura puterii din Romania. Dimpotriva, e evident ca gruparea PSD-PNL a pierdut puterea, in favoarea adversarului lor, Basescu (si cred ca toti psd-istii si pnl-istii din judete simt asta).

    little cicero
    2010-02-05 12:01:01
    RaspundeRaspunde
  • 12

    @ little cicero,
    Fara indioala ca aveti dreptate in ceeace priveste diminuarea puterii lui Basescu in legislatura trecuta de catre cei amintiti de dvs.
    Eu am vrut sa spun insa ca puterea este sustinuta si de existenta proiectelor.Daca venea cu un program de dezvoltare economica industriala,cine avea curajul sa-l mai suspende in 2007,cita vreme in 2008 erau alegeri locale si parlamentare ?
    In sensul acesta sustin ca avea puterea(cita avea),dar putea sa si-o majoreze pina la a deveni intangibil,daca avea proiecte de dezvoltare economica accelerata,de ajungere din urma a tarilor dezvoltate.Adica proiecte de dezvoltare de tipul celor din Coreea de Sud ,Singapore,etc.
    In momentul in care se merge asa de departe cu interogatiile privind lipsa de programe de dezvoltare economica si se afirma existenta doar a unor “miniproiecte” prezidentiale,n-o fac din sentimentalism sau lipsa de perceptie realista asupra lor,ci din contra.
    Adica vreau sa spun ca este mult prea putin,fata de ceeace trebuie ASTAZI inapoiatei Rominii,pentru a valorifica economic apartenenta la UE. Acolo nu primim nimic fara a ne “organiza” dezvoltarea,fara a fi capabili prin competitivitate sa garantam ca increderea si interesul investitorilor pentru Rominia este cea mai buna alegere.
    Proiectele prezidentiale nu asigura cresterea competitivitatii economice de la un indice de 54 catre unul intre 1 si 10 cit au tarile G 8.
    Proiectele prezidentiale nu asigura utilizarea de “tehnici speciale” pentru accelerarea dezvoltarii industriale.
    Proiectele cu efect ASUPRA DEZVOLTARII ECONOMICE ACCELERATE,RAPIDE,SINT CU TOTUL ALTELE !
    Miniproiectele repeta si unele din miturile economice rominesti,legate de descentralizare,dezvoltarea turismului,a agriculturii,etc. pe care le vehiculeaza de 20 de ani programele “fantoma” ale partidelor.
    Fondul reformelor este intotdeauna unul economic si social.Forma si modalitatea prin care se ajunge la asa ceva este constituita de proiectele de restructurare politica,administrativa,institutionala,constitutionala,etc. tocmai pentru ca “restructuratii” sa devina capabili sa realizeze programele economice.
    Spuneti-mi ce sens are restructurarea cu tam-tam a celor trei partidse cuprinse de aceasta febra,daca nu au de realizat programe economice ?Doar pentru a cistiga puterea politica si a veni in “fruntea bucatelor ?
    Ce sa mai roada,daca tara intra in faliment economic ?
    Facind programe economice,promovindu-le,clasa politica realizeaza si pentru ea multiple beneficii !
    Fara un program de dezvoltare economica,miniproiectele de restructurare nu au efecte imediate asupra cresterii economice.Rominia nu mai poate merge astazi pe niste proiecte sau programe cu efecte asupra cresterii economice peste 40-50 de ani,asa cum evalueaza institutiile de prognoza,ajungerea din urma a fostelor tari comuniste din Est.
    Daca vreti sa va mai spun ceva,este ca il simpatizez in mod deosebit pe Base si imi pare imens de rau,ca a consumat atita enrgie si nervi si ramine in final lipsit de proiecte fundamentale…
    Nimeni nu i-a prezentat oare nici un program de dezvoltare economica unitar si fezabil,care sa fie nucleul economic la care sa se raporteze celelalte “minireforme” ale sale?Reformele sale trebuie facute,dar ele sint de etapa a II-a,adica dupa,sau macar simultan cu un program de dezvoltare economica.

    Caliman Eugen
    2010-02-05 21:20:09
    RaspundeRaspunde
  • 13

    CONSILIUL SUPREM de APĂRARE a ŢĂRII
    C. S. A. T.

    SCUT ANTIRACHETĂ SAU ELIMINAREA CORUPŢIEI PRINTR-O LEGE A VENITURILOR ŞI AVERILOR ACUMULATE ILICIT în ultimii 20 de ani de tranziţie .

    Amărâtul, chinuitul şi prostitul popor român, nu este prostit, amărât şi chinuit destul, DACĂ, nu este şi fudul – prin aleşii lui – care uită mereu în ultimii 20 de ani de INTERESUL NAŢIONAL – creşterea nivelului de tai .
    Avem de ales – între cămaşă şi haină – care să ne fie mai aproape, ADICĂ , între cheltuirea resurselor limitate şi puţine, pentru bunăstare şi un nivel de trai decent, sau pentru conflicte internaţionale, sisteme de apărare antirachetă şi alte cheltuieli de înarmare, ILUZORII ŞI FOARTE SCUMPE, care vor scoate din criză marile puteri şi vor adâncii sărăcia celor NAIVI şi IRESPONSABILI ca noi .
    Ce este România pe scena marilor puteri, care în curând îşi vor disputa primordialitatea, vezi evoluţia economică a Chinei şi revolta Lumii Arabe, faţă de dominaţia Americană şi nu numai, nu credeţi că dacă România ar fi o – ŢARĂ NEUTRĂ – poporul român ar fi mai în siguranţă, existenţa scutului antirachetă nu va transforma România dintr-o ţară neinteresantă militar şi de război, într-un inamic, într-o ţintă a rachetelor de medie şi lungă acţiune, mult mai perfecţionate şi superioare oricărui scut, în viitor .
    Ne aflăm într-o CRIZĂ ABSOLUTĂ (cel puţin la pătrat faţă de lumea civilizată), formată din CRIZA DE SISTEM – specific românească, de tranziţie cu abuzuri şi corupţie – multiplicată de CRIZA MONDIALĂ – care ar trebui să ne determine să-i ameliorăm efectele nefaste asupra poporului român prin măsuri şi eforturi proprii, valorificând mai bine resursele proprii materiale şi de forţă de muncă, pentru că DEGEABA aşteptăm ajutor extern, deoarece aceştia se vor scoate mai întâi pe ei din criză, chiar şi profitând de ţări ca a noastră, şi abia apoi, peste mulţi ani, dacă nu vor apărea alte probleme asemănătoare sau de alt gen, şi vor avea interese, vor ajuta România şi alte ţări de la remorca uniunilor internaţionale.
    Din activitatea CSAT – 2010 :
    - 21 ianuarie 2010 – a aprobat suplimentarea cu 600 militari a forţelor din Avganistan – o cheltuială inutilă, de la gura flămândă a poporului român .
    - 21 ianuarie 2010 – a aprobat înfiinţarea celor două mari companii energetice Electra şi Energetica – o măsură care poate fi favorabilă ţării, dacă, nu are alte interese personale şi private ascunse, poate reactiva mineritul şi termocentralele care au fost, iresponsabil, abandonate anterior .
    - 04 februarie 2010 – a aprobat amplasarea scutului antirachetă pe teritoriul României .
    Avem mai sus trei hotărâri ale CSAT , dintre care numai cea de a doua poate avea efecte benefice pentru poporul român, celelalte două fiind din categoria iluzorie , cu pericol pentru securitatea cetăţenilor români şi cu costuri insuportabile pentru România care ar trebui să aibă alte priorităţi DE BUN SIMŢ şi PATRIOTICE exemplu : agricultura, sănătatea, educaţia, nivelul de trai, locuri de muncă şi pensiile umilitor de mici, criminalitatea interlopă şi siguranţa cetăţenilor, corupţia, traficul de influenţă, eludarea fiscului şi abuzurile la bugetul de stat, al asigurărilor sociale şi de sănătate ş.a.
    ÎNTREB Consiliul Suprem de Apărare a Ţării – CÂND va aproba STARE de URGENŢĂ , pentru CORUPŢIA din ROMÂNIA , care să fie stăvilită printr-o LEGE a VENITURILOR şi AVERILOR ILICITE – cu alte cuvinte o lege care să determine verificarea permanentă a veniturilor şi averilor acumulate ilicit, neimpozitate sau frauduloase, de către persoanele fizice şi juridice, cu o Autoritate de stat puternică şi competentă (părerea mea în barbu-florea.ablog.ro – documentele anterioare) .

    Barbu Florea
    06. 02. 2010.

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari
Profesor universitar şi are un doctorat în ştiinţe economice
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Editie - 20_Editie_standard

Ultimele comentarii

şomaj 2010 afaceri asigurari Auris Avensis bănci banca bnr boc buget bursa business intelligence BVB capital China Cinteză Corolla credit credite credite neperformante criza curs curs valutar deficit dobânda dobanda cheie dolar economie estimări estimare euro europa export faliment fiscalitate fitch FMI Fondul Proprietatea Franţa Germania Grecia guvern impozite imprumut industrie inflatie investitii iQ Lehman Brothers leu Mihai Giurgea pensii pensii private piata pib politica monetara Polonia profit publicitate online rating RAV4 recesiune reforma reforme relansare restante risc România Rusia SATI sua Toyota turism Ucraina UE Uniunea Europeana Verso Yaris zona euro

© 2009 http://standard.money.ro/, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.